tisdag 14 september 2010

Fudgekakor

Måste dela med mig av ett recept jag hittade när jag kollade igenom min gamla bok med samlade recept. Där finns ett recept på fudgekakor som jag har hittat på själv, när jag precis hade flyttat hemifrån. Jättegod chokladsmak och dumlekolan i mitten är underbar, speciellt om man äter dem direkt från frysen, då riktigt smälter dumlen i munnen... Gjorde dom för ett tag sen och de är fortfarande lika goda, även om de numera innehåller ett styng dåligt samvete också...

125 g rumsvarmt smör
1,5 dl ljust muscovadosocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
3 dl mjöl
2 msk kakao
2 msk florsocker
ca 20 st dumlekolor

Vispa smöret tills det är luftigt. Tillsätt florsocker och muscovadosocker. Knäck ägget i smörblandningen och vispa ca 1 minut. Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Klicka ut smeten i formar, helst aluminiumformar, och tryck ner en dumlekola i varje form. Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter i 200 grader.
Färdiga för gräddning

nybakta och varma =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar