måndag 1 augusti 2011

Bullar till fikat

Igår fick jag för mig att baka bullar, något jag sällan ger mig på eftersom att resultatet oftast är ganska nedslående. Men igår fick jag faktiskt till ena riktigt fina bullar, och de blev saftiga och goda med mandelmassa i!

Ingredienser för 35-40 bullar 
5 dl sojadryck/havredryck (eller vatten)
100 g mjölkfritt margarin
50 g jäst 
2 msk Fiber Husk 
600 g
glutenfri mjölmix

1-1½ dl strösocker 
½ tsk salt 

Smält smöret och häll i vätskan. Smula jästen i matberedare eller i en vanlig bunke. Häll över degvätskan och lös upp jästen. 

Lägg i fiberhusk och låt svälla ca 10 min. 

Häll sen i övriga ingredienser blanda i matberedaren eller med degkrokar ca 3-4 min. Låt stå och jäsa 10 min i bunken.

Dela degen i två och kavla ut en fyrkantig degplatta av varje del.  Ta på mjölkfritt margarin (fungerar fint med flytande Becel). Strö lite socker, vaniljsocker och riven mandelmassa över och rulla ihop degen till en fin rulle. 

Skär 20 delar av varje rulle och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 45 minuter. Pensla bullarna med en blandning av sirap och vatten så får de fin färg. (bilden gör de inte rättvisa).

Grädda på 250 grader i 10 min. Ha en trevlig fika stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar